Frågan uppstår ibland hos arbetsgivare: En medarbetare menar att hen tagit ut komptid, medan arbetsgivaren utgått från att det rört sig om semester. Vem bestämmer egentligen – och vad säger lagen?
I den här artikeln går vi igenom skillnaderna mellan komptid och semester, arbetsgivarens ansvar och vad som gäller om det blir oenighet.
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet
Enligt svensk arbetsrätt är det arbetsgivaren som har rätt att leda och fördela arbetet. Det innebär att arbetsgivaren ytterst bestämmer när semester ska läggas ut och när kompensationsledighet kan tas. Samtidigt finns det regler som sätter gränser för arbetsgivarens beslut och som gör att dokumentation blir avgörande om det uppstår en tvist.
Komptid kräver övertid och överenskommelse
För att en anställd ska kunna ta ut kompensationsledighet krävs att:
- Övertid har beordrats eller godkänts av arbetsgivaren.
- Arbetsgivare och arbetstagare kommit överens om att övertiden ska ersättas med ledighet i stället för övertidsersättning.
En anställd kan alltså inte på egen hand bestämma att frånvaro ska räknas som komptid.
Dokumentation av övertid
Enligt arbetstidslagen ska arbetsgivare föra anteckningar om jourtid, övertid och mertid. Om sådan dokumentation finns blir det enklare att avgöra vad som faktiskt gäller. Avsaknad av underlag kan däremot göra situationen till en bevisfråga.
Semester måste läggas ut
Semesterlagen säger att alla anställda har rätt till minst 25 semesterdagar per år, varav minst 20 ska tas ut under semesteråret. Det är arbetsgivarens ansvar att säkerställa att detta sker. Outtagna dagar kan i vissa fall sparas, men bara överstigande 20 dagar.
Om arbetsgivaren inte kan visa att semester lagts ut kan det uppstå problem – särskilt om arbetstagaren hävdar att det i själva verket handlat om komptid.
Kontrollera lönespecifikationer och planering
För att reda ut situationen kan du som arbetsgivare gå igenom:
- Lönespecifikationer – står det att utbetalningen gäller semesterlön eller semestertillägg?
- Semesterplanering – finns det skriftlig planering eller e-post kring förra årets semester?
- Tidrapporter – framgår det om frånvaron markerats som semester eller kompensationsledighet?
Sådan dokumentation kan ge svar på om det rört sig om semester eller komptid.
Praktisk hantering – så undviker du tvister
För att undvika missförstånd är det klokt att införa tydliga rutiner:
- Dokumentera alltid övertid och kompensationsledighet.
- Använd mallar för semesterplanering.
- Säkerställ att lönespecifikationerna tydligt anger vad som är semesterlön.
- Kommunicera skriftligt när kompensationsledighet beviljas.
Genom att skapa transparens minskar risken för konflikter i efterhand.
Sammanfattning
En anställd kan inte ensidigt bestämma att frånvaro ska räknas som komptid. För att kompensationsledighet ska vara giltig krävs både beordrad övertid och en överenskommelse med arbetsgivaren. Samtidigt är det arbetsgivarens ansvar att lägga ut semester varje år – och kunna visa att så skett.
Tvister kring semester och komptid handlar ofta om dokumentation och rutiner. Genom att föra tydliga register och kommunicera skriftligt kan du som arbetsgivare undvika problem.
På Revea hjälper vi företag med frågor kring lönehantering, arbetsrätt och personaladministration. Har du funderingar kring semester, komptid eller andra arbetsgivarfrågor? Kontakta oss gärna för rådgivning.