Ämne

Arbetsgivaransvar

Förklaring

Arbetsgivaren har enligt lag det övergripande ansvaret för att leda och fördela arbetet. Det innebär också att säkerställa att både semester och eventuella överenskommelser om komptid hanteras korrekt. Om det uppstår en konflikt är det ofta arbetsgivaren som måste kunna visa att reglerna följts genom dokumentation. Tydliga rutiner och skriftliga underlag minskar risken för osäkerhet och rättsliga tvister.

Kontakta REvea

Har du fler frågor om Arbetsgivaransvar?

Just Arbetsgivaransvar är något som vi får många frågor om från företagare. Har du också frågor? Hör av dig till oss på Revea – vi hjälper dig mer än gärna.

Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter nedan så kommer vi snabbt tillbaka till dig för att boka in ett förutsättningslöst möte.
Tack. Vi har tagit emot ditt meddelande och återkommer så snart vi har möjlighet.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kan anställd hävda komptid i stället för semester?

Att skilja på komptid och semester är inte alltid enkelt – särskilt om rutiner och dokumentation saknas. Som arbetsgivare har du dock ansvaret för att lägga ut semester och att säkerställa att övertid och kompensationsledighet hanteras korrekt.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Fler ämnen

A.